Dokumentari permainan warisan

         Kami melakukan penggambaran dokumentari mengenai warisan permainan di utara Perak terbitan Manja Citra sdn bhd selama beberapa hari. Lokasi yang dipilih oleh pengarah sungguh cantik dan bersesuaian dengan konsepnya, Hmm..sudah tentulah..



 Kami menggunakan 2 kamera untuk memudahkan lagi penggambaran permainan yang mana mempunyai ramai pemain supaya selamat dari segi continuity dan mendapat variety shot.

Sedikit kelemahan kamera ini pada pandangan saya.

1. Dalam situasi low light, saya mengesan noise atau grain pada bahagian gelap walaupun tidak membuka gain. Lebih jelas kelihatan apabila melihat dengan monitor Hd 32". Mungkin disebabkan imej kamera ini sungguh sharp, ada kaitan dengan saiz sensor. Depth of field nya juga kurang.

2. Back focus jika anda tidak berhati-hati. Jangan percaya sangat pada Lcd viewfinder disebelahnya. Mungkin disebabkan ia kecil, Tapi apabila dilihat menggunakan monitor Hd yang besar, nampaklah kesannya.  Pakai viewfinder lebih selamat. Nasihat saya, periksa dahulu dengan focus chat. kedua-dua kamera memberikan masalah yang sama, maklumlah kamera sewa banyak tangan...

Clip montaj:

Malaysian Heritage games from tokpamuz on Vimeo.